Moederdag op de winkelvloer

Moederdag is een speciale tijd van het jaar voor moeders en kinderen in het hele land. Maar wist je dat het ook één van de belangrijkste commerciële feestdagen voor je merk is? Moederdag is de op twee na grootste wereldwijde feestdag voor de detailhandel, en daarom mag geen enkel merk deze feestdag missen.

Extra aandacht voor je producten

Zondag 14 mei is het weer Moederdag. Kinderen proberen al dagen hun verrassing geheim te houden, voor sommigen is Moederdag de unieke kans om moeders in het zonnetje te zetten. Anderen vinden het maar een verplicht commercieel nummer. Maar juist dat commerciële is nu precies een mooie gelegenheid voor merken om zichzelf in het zonnetje te zetten. 60% van de Nederlanders viert Moederdag, 53% daarvan geeft aan ook een cadeau te kopen voor diens moeder.

Laten we eerst eens kijken hoe de moeder-markt eruit ziet op dit moment.

  • Moeders zijn een doelgroep die het hele jaar door een significant bedrag besteden in diverse productcategorieën. Ze zijn dus redelijk eenvoudig te herkennen én te targetten. Dit creëert talrijke cross- en upsell mogelijkheden.
  • Dit is een doelgroep die altijd blijft bestaan. Én moeders willen het allerbeste voor hun kind, waardoor ze openstaan voor advies en ondersteuning in hun beslisproces. Interactie die verder gaat dan alleen het product of dienst, is hier dus bij uitstek mogelijk.
  • Retailers targetten moeders relatief weinig en de doelgroep wordt nog vaak vergeten bij traditionele loyalty-programma’s.

Commercieel

Wat kun je doen om jouw product en merk op tijd vóór de grote dag te promoten? Visual merchandising kan een zeer kosteneffectieve tactiek zijn om de verkoop te stimuleren als aanvulling op betaalde advertising en social media. Het moet je merkidentiteit weerspiegelen, mensen verleiden de winkel binnen te gaan en aanmoedigen om aankopen te doen. In-store marketing kan de verkoop met maar liefst 20% verhogen.

Op de belangrijkste verkoopdagen rondom Moederdag zijn zowel onze vaste Shop-in-Shop Promotoren aan de slag als onze Flex Sales Promotoren. Veelal verdriedubbelt op deze dagen onze inzet en voor jou de omzet.

Perfecte doelgroep

Kortom, als je deze kenmerken op een rijtje zet, lijken moeders de gedroomde doelgroep. Ze zijn alom aanwezig, worden nog relatief vaak vergeten, maar ze staan hartstikke open voor contact – mits je ze nuttige informatie biedt. Wil je weten hoe we dit voor jouw merk kunnen verzorgen? Neem dan eens een kijkje op Field Marketing of contact op met Jennifer Borst: j.borst@sarawak.nl

Share