HVC – ACTIVEREN VAN AFVALSCHEIDING

Iedereen draagt zijn steentje bij: helpen aan een schonere wereld. Ook het Nederlandse bedrijf Huis Vuil Centrale (HVC) is hier actief mee bezig. Zij produceren en leveren groene energie en zetten zich in voor duurzaam beheer. Dat doen zij voor meer dan vijftig gemeenten en waterschappen. HVC vroeg aan Sarawak Nederland om bij te dragen aan deze missie. Het doel: consumenten activeren om het percentage restafval terug te dringen. 

Het was niet de bedoeling dat de mensen op hun vingers werden getikt. HVC vond het belangrijk dat er goede gesprekken aangegaan werden met de consument. Daarom stuurde Sarawak verschillende teams op pad om met de mensen in gesprek te gaan over afvalscheiding. De gespreksonderwerpen hingen af van de regio en actualiteit. Ook de locaties hadden invloed op de focus van het gesprek. Zo werden bijvoorbeeld bij bouwmarkten gesprekken gevoerd over het scheiden van grof afval en bij supermarkten ging het gespreksonderwerp vaak over het scheiden van voedsel.  

De gesprekken waren niet bedoeld om het gedrag van de mensen te corrigeren. HVC wilde de burgers activeren door een persoonlijke benadering. Zo konden zij vragen stellen en kregen zij van de promotors van Sarawak informatievoorziening op maat. Sarawak Nederland draagt graag bij aan een beter milieu. Goede gesprekken voeren over dit onderwerp is een mooie stap in de goede richting.  

Sarawak verzorgde niet alleen de promotors voor HVC. Sarawak nam het hele proces van organiseren uit handen van HVC. Alles werd van A tot Z geregeld. Van het selecteren van de locaties tot het regelen van giveaways en eventueel benodigde vergunningen.  

Dit leidde tot gemiddeld 300 kwalitatieve gesprekken per team per zaterdag (gem. 60 gesprekken per uur). Daarnaast zijn er gemiddeld 350 flyers uitgedeeld per team. Door dit samenwerkingsverband is er immers een structurele samenwerking ontstaan tussen HVC en Sarawak Nederland. 

Share